Julian Schabel antaa uudessa elokuvassaan suuremman merkityksen pensselinvedoille kuin Vincent van Goghille. Filmi ei ole kunnollinen elämäkerta eikä myöskään hyvä draama.
Biografioilla kunnostautunut Schnabel on tarttunut hollantilaislähtöisen taidemaalari Vincent van Goghin (1853-1890) traagiseen tarinaan. Filmin alussa katsoja heitetään keskelle Pariisin kulttuuripiiriä, jossa van Gogh (Willem Dafoe) toteaa kollegansa Paul Gauguinin (Oscar Isaac) kanssa, että kuvitelma taiteilijoista ”perheenä” on pelkkää utopiaa. Toverinsa ehdotuksesta van Gogh matkustaa Arlesin kaupunkiin Etelä-Ranskaan etsimään uusia inspiraatioita.
Van Gogh – Ikuisuuden porteilla valottaa muun muassa hallusinaatioista kärsineen taidemaalarin tarinaa kuitenkin vain pinnallisesti. Miehen värikkäät vaiheet Pariisin juottoloista viimeisiin hetkiin Auvers-sur-Oisen pikkukylässä jäävät kuvankauniiden maisemien ja hienon musiikin varjoon.
Willem Dafoe näyttelee taidolla mieleltään epätasapainoista van Goghia ja sivuosista löytyvät Rupert Friend Vincentin Theo-veljenä sekä Mads Mikkelsen mielisairaalan pastorina. Hyvä näyttelijäkaarti ei kuitenkaan riitä peittämään sitä faktaa, että Van Gogh – Ikuisuuden porteilla on käsikirjoitukseltaan kehno. Dialogin karsiminen minimiin toki on plussaa, mutta kun mistään ei kunnolla saa kiinni, laskevat filmin pisteet roimasti.
Schnabel on kuvauksessa tavoilleen uskollinen ja laittaa näyttelijät katsomaan suoraan kameraan. Pelkkä käsivaraltakuvaus rupeaa kuitenkin ennen pitkää rasittamaan silmää. Värisävyjen vaihtelu ja muka kyyneleistä kostunut linssi kameran kuvatessa tapahtumia itkunsekaisen van Goghin perspektiivistä kyllä toimivat.
Valitettavasti Van Gogh – Ikuisuuden porteilla kompastuu samoihin ongelmiin kuin Oscar-gaalassa palkittu Bohemian Rhapsody: tositarinan kiinnostavuudesta ei saada oikein mitään irti, ja lopputulos on valju. Schabelilla olisi ollut rahkeita enempäänkin. Musiikin ja maisemien yhteissumma tuo elokuvalle sen pakollisen yhden tähden viidestä. Van Gogh – Ikuisuuden porteilla on ensi-illassa 8.3.2019.
Teksti: Janne Kaarenoja
Kuvat: © 2018 – CBS Films
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?