Suomen yksi monipuolisimmista näyttelijöistä Peter Franzén nähdään jälleen valkokankaalla suomalaisessa elokuvassa. Franzén näyttelee Markku Pölösen ohjaamassa Hamsterit-elokuvassa, joka sai ensi-iltansa 4. tammikuuta.
Franzénille työskentely yhdessä Pölösen kanssa ei ole uusi asia, sillä heillä on pitkä yhteinen historia elokuvien tekemisestä. Useimmiten roolihahmot ovat olleet hieman erikoisempia, mitä hän on Pölösen elokuvissa tehnyt.
– Näin reikäpäistä hahmoa on kiva lähteä tekemään. Nimenomaan Markun kanssa meillä on ollut useita tällaisia leffoja, missä Markku on antanut mulle tällaisen tehtävän. Näissä saa revitellä ja tuoda sitä sisäistä empatiaa, mutta myös sitä kurjuutta siihen näyttelemiseen, Franzén toteaa.
Kaksikon yhteinen taival on alkanut jo 90-luvulla, jolloin Peter Franzén näytteli Pölösen ohjaamassa elokuvassa Kuningasjätkä. Tuon elokuvan jälkeen yhteisiä projekteja on ollut useampia, joissa Franzén on valloittanut katsojat.
– Jos Markku kysyy mukaan, en ole koskaan sanonut ei. Meillä on aina ollut hyvin mielenkiintoista tehdä yhdessä töitä, Franzén kertoo.
Yhteistyö alkoi vaippamainoksesta
Yhteistyö kaksikon välillä toimii erinomaisesti, joka näkyy myös valkokankaalla. Kokeneelle ohjaajalle Peter Franzén on ollut luottonäyttelijä, johon hän on voinut tukeutua.
– Peter on kyllä sellainen muuntautuja. Hän ei ole missään minun elokuvissani näytellyt ihan tavallista kaveria. Osaa tehdä taitavasti niitä eikä tee niistä sketsihahmoja, vaan niissä on aina joku koskettava aspekti niissä hahmoissa, Pölönen kehuu.
Valkokankaalla kaksikon tuotoksia tosiaan nähtiin ensimmäisen kerran vuonna 1998 ilmestyneessä Kuningasjätkä- elokuvassa, jossa Franzénin roolihahmon nimi oli Kottarainen. Miten tuo hahmo syntyi, siitä vähän myöhemmin. Sitä ennen he olivat tehneet yhteistyötä vähän erilaisemmassa projektissa.
– Meidän ensimmäinen yhteinen työmme oli Tenan laitosvaippamainos, jossa Pete näytteli kuutta eri hahmoa, joista kolme oli naisia. Siinäkään hän ei tehnyt niistä sellaisia kainalopierusketsihahmoja, vaan niissä oli koskettavia piirteitä.
– Silloin seurasin, miten hän vaihtaa roolihahmoa, oli kyllä nerokasta. Jokainen hattu, kaikki viikset synnyttävät sen hahmon salamannopeasti. Sille tulee saman tien kaikki puhetyylit ja kävelytyylit, Pölönen ihastelee.
Hahmot vaihtuvat salamannopeasti
Franzénin työskentelyä ihaillessa ohjaajalegenda muistaa erään reissun tyttärensä kanssa Irlantiin, jossa Franzén työskenteli Viikingit-sarjassa. Hän esitteli Pölösille sitä kylää, missä tuota sarjaa kuvattiin.
–Siinä videossa minusta välähtää, miten salamannopeasti se tyyppi vaihtuu, kun sanotaan, näytäs meille, mitä täällä on. Yhtäkkiä hän on sellainen kyttyräselkäinen vanhus, että ”tulkaa tännepäin tännepäin”. Sekunnissa se on poissa se hahmo. Se piirtää sen jollakin pienillä jutuilla, sillä tavalla, että sen hahmon alkaa näkemään vaatetuksineen kaikkineen, Pölönen kehuu.
Mutta millä tavalla sitten syntyi se Kottaraisen hahmo tuohon Kuningasjätkä- elokuvaan. Hahmon syntyminen kuvastaa hyvin pitkälle sitä, millä tavalla Franzén rakentaa hahmonsa.
– Markku antaa yleensä sellaisen raamin. Ensimmäinen elokuva Kuningasjätkä, jonka teimme yhdessä, hahmon nimi oli Kottarainen. Markku kysyi, tiedätkö miksi? Näyttele sitä vähän kuin olisit se lintu. Katsoin sitten sitä lintua, Franzén paljastaa.
Samanlaisella sapluunalla syntyi myös Hamsterit- elokuvan Hamsteri-hahmo. Pölönen antoi Franzénille raamit, joiden pohjalta sitten näyttelijä rakensi hahmonsa.
Teksti: Joni Hildén
Kuvat: Annamari Palsi-Ikonen / MRP Matila Röhr Productions, Joni Hildén
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?