Kansallisteatterin Täällä pohjantähden alla tempaisee katsojan mukaan

Suomen Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä on tänä syksynä nähty näytelmä, jonka voi sanoa olevansa klassikko. Väinö Linnan kirjoittamaan romaaniin Täällä pohjantähden alla-perustuvassa näytelmässä ollaan kuvitteellisella Pentinkulmalla.

Täällä pohjantähden alla on suurteos niin romaanina kuin elokuvana. Elokuvia siitä on tehty peräti kaksi kappaletta. Suurteoksena voidaan pitää myös tätä Lauri Maijalan ohjaamaa näytelmää, jota Kansallisteatterissa esitetään.

Maijala on onnistunut hyvin vangitsemaan sen tarinan perusajatuksen myös näyttämölle ja tekemään juuri näyttämöä palvelevia ratkaisuita, jotka toimivat erinomaisesti. Kuten on sanomattakin selvää, niin kaikkia niitä elementtejä, joita esimerkiksi elokuvassa on, ei voida toteuttaa sellaisenaan lavalla.

Mielenkiintoista oli huomata myös se, että tiettyjä kohtauksia oli laitettu eri kohtiin tarinaa kuin ne ovat kirjassa tai elokuvassa. Vaikka tällaisia ratkaisuita oli tehty, ei se siitä huolimatta haitannut tarinan kulkua millään tavalla.

Suomen Kansallisteatterin Täällä pohjantähden alla-versiossa oli hyvin pidetty mukana tarinan alkuperäinen ajatus, vaikka kohtauksia oli siirretty eri kohtiin tai joitain kohtauksia oli jätetty pois. Esimerkiksi vanhan pastorin jättäminen tarinan ulkopuolelle ei millään tavalla häirinnyt lopulta tarinaa, vaan oli ihan toimiva ratkaisu.

Myös se, että tarina ei alkanut sillä tutulla lausahduksella, kuten kirja ja nämä kaksi elokuvaa ovat alkaneet eli ”Alussa oli suo, kuokka ja Jussi”. Tosin elokuvissa tuon alun lausahdus on kertojan kertomaa ja kertojaa ei tässä versiossa ole, joka on sekin toimiva ratkaisu.

Näytelmässä on käytetty tiettyjä taiteellisia vapauksia, mutta siitä huolimatta Täällä pohjantähden alla-henki on säilytetty siinä ja kunnioitettu alkuperäistä teosta. Roolivalinnat ovat olleet myös onnistuneita.

Onnistuneet näyttelijävalinnat

Akseli Koskelan roolissa loisti Otto Rokka ja Jussi Koskelaa tulkitsi erinomaiseen tapaan Petri Manninen. Mainittava on myös Timo Tuomisen loistava roolityö Räätäli Halmeena. Toisaalta myös kirkkoherra Lauri Salpakarin roolissa ollut Juha Varis toi mieleen Edvin Laineen ohjaaman elokuvan Salpakarin eli Matti Raninin.

Katariina Kaitue puolestaan loisti Ellen Salpakarin roolissa. Aluksi oli jopa vaikea tunnistaa, että Kaitue häntä näytteli, niin hyvin hän oli päässyt Ellenin nahkoihin. Oman upean roolisuorituksen puolestaan teki Jani Karvinen Otto Kivivuorena. Hahmosta oli havaittavissa sitä samaa, mikä hehkuu niin kirjassa kuin elokuvissakin.

Esiin on nostettava tietenkin myös loistavan roolisuorituksen Aune Leppäsenä tehnyt Helmi-Leena Nummela. Nummelan esittämänä Aunen hahmo nousi jopa esille enemmän kuin hän on elokuvissa ollut. Kehut ansaitsee myös Aksa Korttilan näyttelemä Alma Laurila.

Erityismaininta on annettava myös rakennusmestari Hellbergiä näytelleelle Maria Kuusiluomalle. Pakko todeta heti alkuun, että käsiohjelmaa lukiessa tuli pieni pohdinta, kuinka Kuusiluoma suoriutuu Hellbergin hahmosta, mutta pelko siitä oli turhaa.

Maijala juuri oikea mies tämän ohjaajana

Olen nähnyt kaksi eri teatteriversiota Täällä pohjantähden alla-näytelmästä ja pakko on sanoa, että Kansallisteatterin versio on näistä teatteriversioista ehdottomasti huomattavasti parempi versio. Tietysti osansa tekee se, että toinen on ollut harrastajateatterin versio ja toinen ammattiteatterin tekemä. Silti se ei poista sitä tosiasiaa, että Lauri Maijala on onnistunut ohjaamaan loistavan näytelmän Suomen Kansallisteatterin Suurelle näyttämölle.

Maijala on ennenkin onnistunut juuri näissä historiallisissa ohjauksissaan, kuten KOM-teatterissa nähdyssä Veriruusuissa. Myös Helsingin Kaupunginteatteriin ohjattu Punaorvot oli onnistunut teos, joka sai hyvät arvostelut.

Maijala onnistui erinomaisesti myös tuomaan näyttämölle Väinö Linnan järkälemäisen teoksen Täällä pohjantähden alla. Teatterinjohtajien kannattaakin jatkossa miettiä, kun tällaisia historiallisia teoksia tehdään, että ohjaajaksi kannattaa valita juuri Lauri Maijala, koska onnistumisprosentti on silloin todennäköisesti suurin mahdollinen.

Rating: 5 out of 5.

Teksti: Joni Hildén

Kuvat: Nico Bäckström / Suomen Kansallisteatteri

Tuoreimmat

Etusivu

Ilmiö nimeltään Portion Boys – “Heistä on tullut ystäviä”

Vuonna 2010 toimintansa aloitti yhtye, joka tunnetaan hyväntuulisesta, hivenen huumoripitoisesta musiikistaan. Portion Boys-nimeä kantava yhtye on vuosien saatossa onnistunut iskemään suomalaisten sydämiin ja Facebookista löytyy useampikin faniryhmä, joista eniten jäseniä on Portion Boys Fanit-nimisellä ryhmällä. […]

Elokuvat

Syke-tähti Helmi-Leena Nummela debytoi elokuvan päätähtenä

Paremmin televisiosarjana tunnettu Syke saa valkokankaalle uuden elokuvan, kun 14. marraskuuta ensi-iltansa saa kolmas Syke-elokuva, joka kantaa nimeä Syke – Kipinöitä yössä. Elokuvan keskeisenä henkilönä on Helmi-Leena Nummelan näyttelemä Jannica Ronkainen. – Oli tosi iso […]

Elokuvat

Sankarin muotti on saalistajan Akilleen kantapää

Dan Trachtenbergin Predator: Badlands kääntää tutuksi tulleen juonikuvion päälaelleen. Miehen toinen Predator-elokuva on hyvin rytmitetty kokonaisuus, mutta kompuroi lähtökohtaansa. Oli vuosi 1987 kun Arnold Schwarzeneggerin näyttelemän Alan ”Dutch” Schaeferin johtama pelastusoperaatio muuttui selviytymiskamppailuksi ryhmän jouduttua […]

Etusivu

Kansallisteatterin Täällä pohjantähden alla tempaisee katsojan mukaan

Suomen Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä on tänä syksynä nähty näytelmä, jonka voi sanoa olevansa klassikko. Väinö Linnan kirjoittamaan romaaniin Täällä pohjantähden alla-perustuvassa näytelmässä ollaan kuvitteellisella Pentinkulmalla. Täällä pohjantähden alla on suurteos niin romaanina kuin elokuvana. Elokuvia […]

Elokuvat

Halloweenin tähtihetki – Robert Englund valokeilassa

Halloweenina Los Angelesin kaduilla kuultavia ”karkki tai kepponen” -huutoja säestävät yleisön mylvintä ja taputukset. Robert Englund saa tähtensä Hollywoodin Walk of Famelle. Englundin nimi on varmasti kaikille kauhuelokuvafriikeille tuttu. Vuonna 1984 ilmestynyt Wes Cravenin Painajainen […]

Elokuvat

Pomon tarina keskittyy ihmiseen musiikin takana

Scott Cooperin Springsteen: Deliver Me from Nowhere on onnistunut kokonaisuus. Jeremy Allen White tekee elämänsä roolin muutoksen tuulissa leijailevana rock-artistina. Springsteen: Deliver Me from Nowhere polkaistaan käyntiin mustavalkoisin kuvin Bruce Springsteenin lapsuuden Freeholdista, jossa polvenkorkuinen […]

Elokuvat

Exit 8 on ovi herkkähermoisten painajaiseen

Japanilaisen Genki Kawamuran klaustrofobinen Exit 8 nousee 2000-luvun kauhuelokuvamassasta jääden pitkäksi aikaa mieleen. Keskiössä on kontrasti muutoksen ja toistuvuuden välillä. Nuorukainen (Katzunari Ninomiya) matkustaa metrossa aamu toisensa jälkeen kaavan muuttumatta. Suurkaupungin melskeeltä hän suojautuu nappikuulokkeiden […]

Etusivu

Eppu Normaali lopettaa Ratinan stadionille

Eppu Normaali hyvästelee lavat 50-vuotisjuhlavuotenaan – jäähyväiskiertue huipentuu Ratinan stadionille elokuussa 2026 Yksi suomalaisen rockin suurimmista ja rakastetuimmista yhtyeistä, Eppu Normaali, on ilmoittanut lopettavansa esiintymiset. Yhtyeen Kaikki häipyy, on vain nyt -jäähyväiskiertue huipentuu Tampereen Ratinan […]

Etusivu

Rauman teatterissa on dekkarin vuoro

Lauantaina 25.10. Rauman teatterissa saa ensi-iltansa ranskalaisen Robert Thomasin kirjoittama psykologinen jännitysnäytelmä Ansa. Raoul af Hällströmin suomentaman ja Hannele Ruotsalon muokkaaman dekkarin ohjaa Reino Bragge. – Tämäntyyppisiä dekkareista on pulaa. Agatha Christien teoksissa on niin […]

Elokuvat

Musta puhelin soi uudelleen köyhän sisällön sävelin

Scott Derricksonin loistavan Black Phone -elokuvan jatko-osan luulisi olevan hittituote, kun tekijäkatras on sama. Black Phone 2 on kuitenkin alennushyllykamaa isolla A:lla. Black Phone (2021) on vuoden 1978 Denveriin sijoittuva kauhuelokuva, jonka keskiössä on kaappariksi […]

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi