William Shakespearen pääteoksena pidetty Hamlet sai ensi-iltansa Svenska Teaternin suurella näyttämöllä torstaina 7. marraskuuta. Ensimmäisen kerran Hamlet on saanut ensi-iltansa jo 1600-luvulla. Suomessa näytelmä on saanut ensi-iltansa 1819, jonka jälkeen siitä on nähty useita versioita.
Svenska Teaternin tämänkertaisessa versiossa Hamletia näyttelee nuori ruotsalainen näyttelijä Jesper Fransson, joka on valmistunut suomalaisesta teatterikorkeakoulusta vuonna 2023. Vaikka nimi ei suurelle yleisölle vielä paljon sano, mutta hänestä tullaan kuulemaan kyllä vielä.
Franssonin suoritus Hamletina oli todella ammattitaitoista ja hän herätti roolihahmonsa eloon aivan erityisellä tavalla. Tapa, jolla hän kantoi hahmoaan läpi näytelmän, oli jotain ihailtavaa. Hän ei missään kohtaa mennyt yli, vaan Shakespearen henki säilyi Hamletin hahmossa läpi näytelmän.
Shakespearen henki huokuu
Shakespearen henki ja kieli oli havaittavissa myös muuten näytelmässä. Vaikka alussa, kun yleisöä seisotettiin kymmenen minuuttia ja vaikutti siltä, että tulossa on taas jotain epäonnistunutta modernisoitua Hamletia, oli esityksen vauhtiin päästyä nautinnollista seurata sitä tykitystä, jossa kunnioitettiin sitä, mitä Hamlet on.
Svenska Teaternin Hamletin dramatisoinnissa oli otettu mukaan kaikki ne olennaiset asiat, jotka kuuluivat mukaan ottaa. Myös legendaarinen lausahdus ”Ollako vai eikö olla?” Näytelmä oli samalla vakavamielinen draama kera vakavien aiheiden, mutta samalla reilu annos huumoria ja komiikkaa, jota varsinkin Hamletin roolissa Fransson harjoitti runsaasti.
Esiin on nostettava myös Ofeliaa näyttelevä Sonia Haga, Franssonin tavoin nuori tulevaisuuden näyttelijälupaus näytti lavalla upeaa osaamistaan. Vaikka mukana näytelmässä on kokeneita konkareita, kuten Mikael Andersson, Dennis Nylund ja Sophia Heikkilä, niin ei Fransson eikä Haga kalpene heidän rinnallaan yhtään.
Ajoittain tietyistä ratkaisuista tuli mieleen, että on palattu sinne 1600-luvulle, kun automatiikkaa ei ollut lainkaan, kun näyttelijät vetelivät verhoja. Toisaalta se oli myös jollain tavalla toimiva ratkaisu, vaikka välillä jäi mietityttää sen lopullinen tarkoitus.
“Paras näkemäni Hamlet“
Ennen tätä Svenska Teaternin versiota olen Hamletin nähnyt kerran aikaisemmin Suomen Kansallisteatterissa, niin voisi sanoa tämän Svenska Teaternin esityksen palauttaneen uskon siihen, että myös tämä William Shakespearen kuuluisin teos, on samaa sarjaa muiden hänen loistavien näytelmien joukossa. Tämä on myös osoitus siitä, miten samasta näytelmästä voi tehdä niinkin erilaisia versioita.
Vaikka oma otantani Hamleteista on hyvin niukka, voin silti todeta tämän Svenska Teaternin version olevan paras näkemistäni Hamleteista. Nimenomaan se, mille annan runsaasti arvoa, on se Shakespearen tyyli ja puhetapa, joka kuului sieltä. William Shakespearella oli omintakeinen tyylinsä kirjoittaa ja on aina hienoa, kun tuo tyyli tulee myös näytelmässä esiin, koska se tyyli nimenomaan tekee Shakespearen näytelmästä Shakespearen näytelmän.
Näytelmän ainoa miinus oli tuo aloitus, mutta kun esitys pääsi kunnolla vauhtiin, sen jopa unohti. Kaiken kaikkiaan tämä on suositeltava näytelmä ja jos olet aina halunnut nähdä Hamletin, niin tämä versio kannattaa käydä katsomassa, koska tässä on sitä aitoa oikeaa Hamletia. Ilman alun sekoilua, tähtiä voisi olla jopa se täydet viisi, mutta nyt tähtimääräksi jää neljä tähteä.
OlkkariViihteen tähdet: ****
Teksti: Joni Hildén
Kuvat: Kasper Dalkari / Svenska Teatern
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?