Kolumni: Festivaalien panttijärjestelmä aiheuttaa epäselvyyksiä

Kesällä pitkin Suomea järjestetään erilaisia festivaaleja. Festivaaleilla, kun ihmiset lähtevät viihtymään, yksi tärkeä elementti on juomien myyminen. Aiemmin suurena ongelmana on ollut sitten taas tyhjien muovimukien ja -tölkkien heittely pitkin festivaalialuetta.

Tähän ongelman on nyt festivaalien järjestäjät heränneet ja luoneet panttijärjestelmän. Tölkistä tai mukista maksetaan pantti, joka lisätään tuotteen hintaan. Palauttamalla tölkin tai mukin, saat maksetun pantin takaisin. Kätevä systeemi ja vähentää ympäristöhaittoja.

Panttijärjestelmä itsessään ei siis ole huono asia, mutta festivaalijärjestäjät liikkuvat silti harmaalla alueella tässä. Asiassahan ei olisi mitään ongelmaa, jos hinnoittelusta selkeästi näkyisi, mikä on lopullinen hinta pantin kanssa, mutta näin ei ole.

Festivaaleilla hinnastoihin on merkitty pantiton hinta, joka omalla tavallaan saattaa johtaa asiakasta harhaan. Hinnastoissa on merkitty, että pantti on sen euron, mutta sitä ei ole suoraan merkitty siihen itse tuotteen kohdalle.

Jos esimerkiksi ananaslonkeron hinnaksi on merkitty hinnastoon yhdeksän euroa ja kun et samaan aikaan palauta edellistä tölkkiä, joudutkin maksamaan tuosta ananaslonkerosta kymmenen euroa. Kun kaupasta ostat ananaslonkeron, on hinta merkitty siten, että se sisältää jo pantin.

EU:n tuomioistuin antanut ratkaisun

Suoraan tuossa festivaalien hinnoittelumerkinnöissä ei ole laittomuuksia, sillä vuonna 2023 EU:n tuomioistuin on antanut ratkaisun, jonka mukaan EU:n hintamerkintädirektiivi ei sisällä pantin määrää. Ratkaisu ei kuitenkaan ota kantaa siihen, koskeeko se kaikkia tilanteita, mihin liittyy pantti vai vain laajemmin käytössä olevia panttijärjestelmiä.

Hinnoittelu liikkuu kuitenkin harmaalla alueella, sillä se aiheuttaa asiakkaille epäselvyyksiä. Sen verran heikosti tuo pantti on kuitenkin hinnastoihin merkitty, että se saattaa jopa jäädä huomaamatta juomaa tilattaessa ja maksaessa olet puulla päähän lyöty, kun yhdeksän euron lonkero maksaakin kympin.

Hinnoittelu ei saa olla epäselvää

Kilpailu- ja kuluttajavirastosta todetaan, että lain mukaan kuluttajalle ei saa jäädä epäselväksi se, että tuotteesta peritään pantti ja minkä suuruinen se pantti on. Myös täytyy selkeästi olla esillä, kuinka pantin saa takaisin. Vähimmäisvaatimus toki tässä täyttyy kyllä, mutta tarpeeksi selkeästi sitä ei siinä baaritiskillä kyllä ilmoiteta. Siinä jää vähintään hieman epäselväksi se, kuinka paljon tuote lopulta maksaa.

Selkeämpi järjestelmä olisi, kun hinta pitäisi sisällään pantin ja sitten kerrottaisiin, että sen pantin saa takaisin, kun palautat tölkin. Tällä tavalla ei tulisi tilanteita, joissa kuluttaja luulee saavansa tuotteen yhdeksällä eurolla, mutta joutuukin maksamaan siitä kymmenen euroa.

Muilta osinhan panttijärjestelmä on todella nerokas keksintö ja vähentää festivaalialueilla ympäristöhaittoja, kun tölkit eivät loju pitkin luontoa.

Teksti ja kuvat: Joni Hildén

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi