Helsingin Kaupunginteatterin Suurella näyttämöllä nähdään tänä syksynä suurmusikaali Moulin Rouge. Musikaali on yksi suosituimmista maailmalla ja New Yorkissa Broadwaylla sitä on esitetty vuodesta 2018 lähtien.
Nyt Helsingissä esitettävä musikaali rantautuu Suomeen ensimmäistä kertaa teatterin lavalle. Harold Zidleriä Helsingin Kaupunginteatterin versiossa näyttelevä Risto Kaskilahti on unelmoinut jo pitkään kyseisestä roolista.
– Mä rakastuin elokuvaan jo silloin, kun se tuli. Silloin mä näin Zidlerin ja ajattelin, jos joskus tuon roolin pääsisi tekemään, niin siinä olisi unelma, Kaskilahti kertoo.
Vaikka Kaskilahti on Kaupunginteatterin kiinnitettyjä näyttelijöitä, ei rooli Moulin Rougessa tullut aivan tarjottimella, vaan hän joutui muiden mukana hakea kyseiseen rooliin. Helsingin Kaupunginteatterissa on tapana, että musikaaleihin valitaan koe-esiintymisten perusteella, myös kiinnitettyjen näyttelijöiden kohdalla.
– Se vielä nostaa tätä ihanaa energiaani, että olen niin iloinen, tyytyväinen ja onnellinen, kun olen täällä, Kaskilahti iloitsee.
Kaskilahti myöntää, että koe-esiintymisiin osallistuminen ei ole hänelle kovin mieluista puuhaa ja kokee suoriutuvansa niistä huonommin kuin varsinaisesti näyttelemisestä. Se sai hänet miettimään, lähteekö hakemaan roolia vai ei, vaikka siitä oli hyvin kiinnostunut.
– Sain potkuja perheeltä, molemmilta aikuisilta lapsiltani ja vaimolta, että nyt sä menet opiskelemaan sen ja haet sinne, Kaskilahti kertaa.
Kun tieto tuli, että Kaskilahti on valittu Harold Zidlerin rooliin, oli riemu ylimmillään ei pelkästään Risto Kaskilahdella, vaan koko perheellä.
Kaskilahti saanut tehdä monipuolisia rooleja
Kaskilahti on ollut kiinnitettynä näyttelijänä Helsingin Kaupunginteatterissa jo vuodesta 2001 lähtien. Tuohon ajanjaksoon mahtuu myös useita musikaaleja mukaan. Viimeisimpänä musikaalikokemuksena hänellä on Priscilla – Aavikon kuningatar.
– Olen siinä kiitollisessa asemassa ollut koko Kaupunginteatteriurani, siitä vuodesta 2001 lähtien, että olen saanut tehdä kaikkea mahdollista ja kaikilla näyttämöillä. Totta kai putkia tulee aina välillä, kun ei kaikkia voi aina ottaa huomioon, mutta kaikkea olen saanut tehdä. Myös musikaaleja, Kaskilahti toteaa.
Kaskilahti tykkää tehdä musikaaleja ja erityisesti tämä Moulin Rouge, jossa hän nyt on mukana keskeisessä roolissa, on hänelle hyvin mieluisa. Tietysti klassikkomusikaalissa näytteleminen luo myös omanlaisia paineita näyttelijälle.
– Kyllähän siinä on jonkinlaisia paineita suhteessa siihen originaaliin. Miten itse pärjää, miten yleisö ottaa sen, kun aina näissä hittibiiseissä on se tietty oletus olemassa. Mä olen nähnyt elokuvan ja sitten se pannaan tuonne näyttämölle, miten se sitten toimii? Toki puhutaan eri asiasta, mutta se odotus on siellä olemassa. Pieniä paineita siellä tulee joillekin ihmisille, Kaskilahti myöntää.
Moulin Rouge nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, joka tuo myös omat jännitteensä siihen. Menestynyt klassikkomusikaali tuo omanlaisia odotuksia katsojille ja varsinkin, kun esitykset ovat pitkälle jo loppuunmyytyjä.
– Se on iso asia ja tämä on käsittääkseni myös suurin näyttämö, millä Moulin Rouge on koskaan esitetty. Jos tehdään vielä pohjoismainen vertailu, niin me tehdään tämä omalla kielellä, mitä ei muualla ole ollut. Muut ovat tehneet sen englanniksi kaikkialla pohjoismaissa. Me tehdään tämä suomeksi ja se on rikkaus. Meillä on hyvä käännös, niin biiseissä kuin kohtauksissa. Paavo (Leppäkoski) on sen kääntänyt ja me olemme tosi tyytyväisiä niihin teksteihin, Kaskilahti iloitsee.
Työkielenä englanti
Moulin Rougen Helsingin Kaupunginteatterille on ohjannut Anders Albien, Malmössä syntynyt ruotsalainen teatteriohjaaja. Koska ohjaaja on ruotsalainen, joka ei puhu suomea, on työkielenä ollut englanti.
– Työkielenä on ollut englanti ja sekin kehittää ihmistä, kun tällainen pikkuisen iäkkäämpikin herra joutuu kaivelemaan tuolta takaa, niitä englanninkielisiä sanoja. Siinä oppii myös siinä. Sekin on kivaa, Kaskilahti pohtii.
Vaikka pääasiassa harjoituksissa on käytetty työkielenä englantia ja välillä myös hieman ruotsia, on tiukoissa tilanteissa ollut sitten myös mahdollista turvautua suomenkielisen apulaisohjaajan apuun.
–Apulaisohjaajana on ollut Kirsi Karlenius, joka on hoitanut hommansa aivan loistavasti. Jos on pitänyt nopeita ratkaisuita tehdä, olemme käyttäneet myös suomea ja sitten myöhemmin kerrottu Andersille, mitä puhuttiin.
Kaskilahti nähdään Moulin Rougessa Harold Zidlerin roolissa, mutta millaisesta herrasta sitten oikein on kyse?
– Harold Zidler on Moulin Rougen teatterinjohtaja. Hänelle on tietenkin myös teatterinjohtajan paineet, niin kuin kaikilla teatterinjohtajilla tänäkin päivänä. Henkilökunnan pärjäämisestä, että saadaan tuloja. Zidler on teatterinjohtaja, joka kantaa vastuuta ja painetta taloudesta. Siihen aikaan tällainen mesenaattisysteemi oli valloillaan silloin 1800-luvun lopussa ja hakee sitä mesenaattisysteemiä.
– Zidler on mielestäni hyvin empaattinen ihminen, mutta samalla hassuttelija välillä. Erittäin huono näyttelijä. Hän esiintyy itse siinä näytelmässä ja välillä, kuten teatterinjohtajan pitääkin olla, aika tiukka, Kaskilahti kuvailee hahmoaan.
Leikkaukset mietityttää
Hän näkee yhtäläisyyksiä Moulin Rougessa myös tämän päivän Suomeen ja siihen, mitä Suomessa tällä hetkellä kulttuurialalla tapahtuu.
– Nythän meillä on vähän sama tilanne Suomessa kuin Moulin Rougessakin. Sanon vähän ilkeästi, että hallitus haluaa kaataa teatterit. Niinhän se ei ole, mutta siltä se välillä tuntuu, koska näin tulee käymään näiden leikkausten jälkeen, Kaskilahti tietää.
Kaskilahti myös ymmärtää hieman hallitusta ja sitä, missä asemassa he ovat, mutta näkee siitä huolimatta leikkauksien kohdistumisen kulttuurialaan huonona.
– Kulttuuri tuo hyvinvointia, elämyksiä ihmisille, unohduksia arjesta ja tämä kun otetaan pois ihmisiltä, tai joudutaan nostamaan lipunhintoja sen takia, koska leikataan. Kyllähän se huonompaan suuntaan menee tietenkin. Mutta mistä sitten leikattaisiin, en osaa siihen sanoa. He tekevät ilmeisesti parhaansa siellä, Kaskilahti pohtii.
Kulttuuria on tällä hetkellä ainakin tarjolla Helsingin Kaupunginteatterissa Moulin Rougen osalta. Syksyn esitykset ovat järjestään loppuunmyytyjä, mutta kevätpuolella näyttää vielä olevan vapaita paikkoja. Moulin Rouge nähdään Kaupunginteatterin Suurella näyttämöllä ainakin 10. toukokuuta saakka.
Teksti: Joni Hildén
Kuvat: Joni Hildén, Otto-Ville Väätäinen
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?