Suomalaisen teatteritaiteen villipoika Oskari Katajisto julkaisi yhdessä Arto Leivon kanssa kirjan Tunnustuksia, joka kertoo näyttelijän eletystä elämästä.
Etelä-Pohjanmaalta Lahden kautta Helsinkiin kotiutunut Katajisto muistetaan monesta roolistaan Helsingin Kaupunginteatterissa, mutta ennen kaikkea yksi on noussut hänelle unohtumattomaksi.
“Varmaan parhaiten on jäänyt mieleen Shopping & Fucking, johon jouduin fyysisestikin rääkkäämään itseäni hyvin paljon. Jouduin laihduttamaan hyvin lyhyessä ajassa paljon ja siitä jäi syömishäiriö pitkäksi aikaa”, Katajisto muistelee.
Maarit Ruikan ohjaama näytelmä sai Suomen ensi-iltansa helmikuussa 2000. Katajisto näytteli nuorta homomiestä Markia. Tuossa roolissaan Katajisto oli ehkä jopa parhaimmillaan. Hänen kanssaan näyttelivät Mika Nuojua, Marika Parkkomäki, Pekka Huotari sekä Riku Kemppinen.
“Se oli Mark Ravenhillin käsikirjoittama Shopping & Fucking, joka oli pyörinyt siinä ajassa vähän. Kantaesityksen se sai Englannissa Ravenhillin kotimaassa ja sitten se oli Berliinissä, Saksassa, jonka jälkeen tuli pian meille Maarit Ruikan ohjaukseen”, Katajisto valoitti.
“Se oli jo saanut aikamoista menestystä ja herättänyt paljon julkista keskustelua, koska oli K18 esitys, aika räävitön sekä erittäin ahdistava, ja hyvin väkivaltainen. Kertoi pahoista addiktioista ihmisillä. Pääroolissa, jonka mä näyttelin, on homoseksuaali keski-ikää lähestyvä mies, jolla on erittäin paha heroiini addikti ja sillä on addikti nuoriin poikiin.”
Helsingin Kaupunginteatteri oli Katajiston koti teatterikorkeakoulusta valmistumisen jälkeen vuodesta 1991 aina vuoteen 2013 saakka, jolloin silloinen teatterinjohtaja Asko Sarkola joutui näyttämään miehelle Kaupunginteatterin ovea. Siihen ajanjaksoon mahtuu monta näytelmää ja Shopping & Fuckingin lisäksi yksi niistä on Pohjanmaan kautta. Siinä Katajistolla oli näyttelemisen lisäksi yksi toinenkin homma.
“Siinä olin myös tällainen murrevastaava, koska Etelä-Pohjanmaan murteesta, etenkin siitä Ilmajoen murteesta on kuultu niin paljon versioita, esimerkiksi elokuvassa Pohjanmaa, niin ainoa joka siellä osasi puhua, oli Kalevi Haapoja, koska on sieltä päin kotoisin”, Katajisto kertoi.
Pohjanmaasta päästään aasinsiltana myös yhteen Oskari Katajiston niin sanottuihin esikuviin tai mieheen, joka Helsingin Kaupunginteatterissa antoi miehelle paljon vinkkejä.
“Kyllä Esko Nikkari on sellainen, Katajisto huokaa ja jatkaa: Esko Nikkari on jo mananmailla. Molemmat ollaan Etelä-Pohjanmaalta kotoisin ja hän otti minut siipien suojaan, kun tulin Kaupunginteatteriin nuorena 25 vuotiaana koltiaisena.”
Katajistolla ja Nikkarilla oli samoilta kulmilta lähtöisin olevina oma murteensa, jota he keskenään puhuivat ja yhdessä korttia pelailivat. Nikkari antoi myös neuvoja nuorelle näyttelijänalulle.
“Esko Nikkari aina sanoi mulle, että ”älä älä, kato ota vähän iisimmin tossa ja siinä kato. Tiputa, tiputa se siinä se tiiliskivi, kato”, Sitten mä kokeilin ja perkele se toimi”, Katajisto totesi.
“Piti nöyränä tulla tänne eikä suurena nuorena tähtinäyttelijänä heti päärooleihin, vaan piti nöyränä kuunnella vanhempien kollegoiden neuvoja. Siellä on monta mahtavaa, mutta Nikkarin Eskon kanssa me paljon höpistiin.”
Teksti ja kuva: Joni Hildén
Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?