Aistien valtakunnassa himo hallitsee ihmistä

Vuonna 1976 valmistunut ranskalais-japanilainen Aistien valtakunta joutui aikoinaan laajan sensuurin kohteeksi sisältämänsä pornografian vuoksi. Suomessakin se sai julkisen esitysluvan vasta vuonna 1992 K-18-merkinnän kera. Tänä vuonna elokuva palasi valkokankaille täysin restauroituna 2K DCP-kopiona.

Tositapahtumiin perustuva filmi sijoittuu Japaniin ja kertoo geisha Sada Aben (Eiko Matsuda) ja hänen isäntänsä Kichizo Ishidan (Tatsuya Fuji) rakkaustarinan. Kichizo iskee silmänsä uuteen palvelijattareen ja pian parin välille kehittyy intensiivinen seksisuhde. Ei kauaakaan, kun suhde alkaa saada yhä synkempiä ja pakkomielteisempiä sävyjä. Sada on mustasukkainen Kichizon vaimolle ja Kichizo Sadan prostituutiomenneisyydestä jääneelle vakiasiakkaalle. Rakastavaiset haluavat omistaa toistensa kehot, joita himoitsevat hulluuteen asti.

Vaikka Aistien valtakunta on taide-elokuva ja draama, ei sen kutsuminen pornografiaksi ole lainkaan liioittelua. Lähes jokaisessa kohtauksessa on seksiä, joka on näyttelijöiden välillä aitoa, ja dialogi keskittyy oikeastaan pelkästään seksistä ja sen haluamisesta puhumiseen. Näyttelijäntyö ei suurta taidokkuutta osoita tai edes vaadi. Juoni etenee rakastelukohtauksesta toiseen ja sen suunta on yksinkertainen: ajautuminen yhä syvemmälle himon vietäväksi väkivaltaisten piirteiden astuessa vähä vähältä mukaan kuvaan.

Aistien valtakunta on tarina addiktiosta, joka saa kaksi ihmistä menettämään otteen arjesta ja todellisuudesta raaoin ja traagisin seurauksin. Samalla sen voi nähdä myös vastalauseena naisia objektisoivalle pornolle: Sada on vahva ja omatahtoinen naishahmo, jolla on valtaa mieheen ja jonka nautinto on elokuvassa keskiössä. Huomattakoon, että filmissä esiintyy myös seksiä iäkkäiden naisten ja nuoremman miehen välillä, mikä on virkistävää maailmassa, jossa naisen niin usein katsotaan menettävän viehättävyytensä ikääntymisen myötä samalla kun hänen seksuaalisuudestaan vuosien lisääntyessä vaietaan.

Aistien valtakunta oli ohjaaja Nagisa Ōshiman viimeinen iso repäisy ennen vetäytymistä filmiteollisuudesta yli kymmeneksi vuodeksi. Hän kertoo halunneensa haastaa itseään tekemällä pornografisen taide-elokuvan, joka ravisteli 1970-luvun seksuaalisesti estynyttä Japania. Ravistuksia tuli muuallakin maailmassa, mutta onko maailma riittävän muuttunut vastaanottamaan tämän suoran ja samalla kieroutuneen eroottisen pätkän teatterilevitykseen? Kukin on vapaa kävelemään sisään saliin ja ottamaan selvää.

 

Teksti: Roosa Tiensuu

Kuva: Cinema Mondo

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi